Znamy metody leczenia syndromu ZZZ u uczniów i chcemy go zwalczać

Zarówno rozmowy z uczniami jak również z ich rodzicami oraz doświadczenia i obserwacje własne pozwalają wysnuć jeden ważny i smutny wniosek: uczniowie nie potrafią się uczyć. To nie jest tak, że nie chcą – bo ciekawość świata mają dużą. Ciekawość ta jednak powoli umiera, gdy zderzają się z szarą rzeczywistością. Dużo obowiązków szkolnych i pozaszkolnych, stres, zmęczenie, a w przypadku niektórych grup wiekowych – dojrzewanie nie wpływają korzystnie na motywację do uczenia się. Winny jest nie sam uczeń, a raczej nieodpowiednio wypracowane przez niego mechanizmy przyswajania wiedzy. Najczęściej dzieci uczą się mechanicznie, bo nie znają innych sposobów. Robią to dlatego, że nam – dorosłym też nie pokazano jak się uczyć, dlatego powielamy te błędy na dzieciach. Co to znaczy mechaniczna nauka? Żeby wyjaśnić to zjawisko wyobraźmy sobie taką sytuację:

Jasiu przyszedł ze szkoły i oznajmia mamie, że jutro ma sprawdzian z trzech ostatnich rozdziałów w książce. Mama siada z Jasiem przy stole i czytają te rozdziały. Następnie Jasiu przepisuje na kartkę (lub zaznacza w książce) najważniejsze definicje i wiadomości, a następnie razem z mamą (lub samodzielnie) powtarza daną definicję tak długo, dopóki nie potrafi jej odtworzyć słowo w słowo. Jasiu dumny z siebie, że umie, idzie do szkoły i pisze sprawdzian. Dostaje kolejną ocenę 4 lub nawet 5 i miano zdolnego ucznia.

Brzmi znajomo?

A gdyby tak po tygodniu zapytać Jasia z tych definicji? Czy też dostałby 5?

Prawdopodobnie nie, ponieważ uczył się mechanicznie. Dlatego mówi się, że oceny nie zawsze odzwierciedlają wiedzę uczniów i ich zdolności, czego może dowodzić poniższy filmik. Zachęcam do obejrzenia, w ramach przerwy w czytaniu.

Może być też odwrotna sytuacja z Jasiem, który uczy się i uczy do sprawdzianu, a w efekcie i tak otrzymuje dwóję i za wiele nie pamięta, a jego motywacja słabnie.

Neurodydaktyka, czyli nauka o tym, jak uczy się mózg, dostarcza nam jasnych dowodów na temat tego, jak działa mózg, jak przyswaja wiedzę i dlaczego część zapominamy, a część pamiętamy nawet do końca życia. Nie jest to tajna wiedza tylko dla nielicznych, a jednak wciąż za mało i za słabo wykorzystywana. Dlatego w naszej szkole powstały zajęcia, które mają na celu pokazanie uczniom i rodzicom jak się uczyć, jak czerpać radość z poznawania świata i poszerzania wiedzy i jak zapamiętać to, czego się uczymy na dłużej. Zajęcia te wyjaśnią również, jaki rodzaj uczenia się jest wartościowy i przydatny w życiu oraz dlaczego mechaniczne piątki w szkole nie zapewnią dziecku dobrej przyszłości i miana osoby mądrej.

2

Motto naszych zajęć to: „Ucz się szybciej, pamiętaj dłużej = sukces, który motywuje do nauki”.

Zajęcia odbywać się będą dla grupy 15 uczniów i chętnych rodziców, co oznacza, że na spotkania mogą przychodzić dzieci, dzieci z rodzicami lub sami rodzice. Grupa wiekowa to klasy 4-8.

Zajęcia odbywać się będą dwa razy w miesiącu o godzinie 16.00 w sali 27 w budynku B i trwać będą około 90 minut. Łączna liczba zajęć wynosi 7-8. Na chwilę obecną zbieramy  grupę.  Maksymalna liczba uczestników to 15 uczniów + chętni rodzice. Zaczynamy od października.

Zajęcia prowadzić będą pedagog szkolny – Angelika Zielińska oraz nauczyciel biologii – Joanna Hoffmann.

Zapisy prowadzone są przez dziennik Librus u prowadzących.

Serdecznie zachęcamy !

Dodaj komentarz